Strona główna  >  Uchwały  >  2008

Uchwała nr XV/75/08
RADY GMINY SKRWILNO
z dnia 30 czerwca 2008


zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.

Na podstawie art. 18 , ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 ze. zm. *1) oraz art. 17, ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004r. Nr 64 , poz. 593 ze zm. *2) uchwala się, co następuje:


§ 1.W załączniku do uchwały Nr XXXII/150/06 Rady Gminy Skrwilno z dnia
26 października 2006r. w sprawie uchwalenia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych wprowadza się następujące zmiany:
1.    Rozdział I otrzymuje brzmienie:

„I. WPROWADZENIE
Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593) nakłada na gminy obowiązek opracowania i realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka. Strategia ta stanowi uzupełnienie Strategii Rozwoju Gminy Skrwilno z 1999r. oraz Planu Rozwoju Lokalnego z 2007r.
Sytuacja gospodarcza, narastanie problemów społecznych, powiększanie obszarów i problemów wychowawczych wśród dzieci i młodzieży oraz patologii społecznych wywołanych m.in. trudnościami adaptacyjnymi młodego pokolenia sprawiają, że konieczne jest wypracowanie planów i narzędzi zapobiegania tym niepokojącym zjawiskom. Potrzeba sformułowania gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych jest odpowiedzią na realną sytuację ekonomiczno- społeczną mieszkańców.
Obowiązujący dotychczas model pomocy społecznej polegający głównie na udzielaniu bezpośredniego wsparcia finansowego potrzebującym, choć doraźnie skuteczny, konserwuje zastaną sytuację w sferze pomocy społecznej. Zadaniem pracy socjalnej powinna być również szeroko pojęta profilaktyka mająca na celu zapobieganie niepożądanym zjawiskom społecznym i zmniejszanie kręgu potencjalnych świadczeniobiorców.
Z samej istoty strategii wynika jej długofalowość. W typowaniu obszarów interwencji               i przyjmowanych celach i zadaniach koncentrowano się na globalnym ujęciu problemów tak, by oderwać się od doraźnych, często spektakularnych i efektownych działań, być może ważnych w danej chwili, jednakże niekoniecznie istotnych z punktu widzenia całościowej wizji rozwiązywania problemów społecznych na terenie gminy.
Dokument niniejszy jest również zapisem dążenia władz gminy do zapewnienia mieszkańcom jak najlepszych warunków życia na jej terenie. Pomyślność wspólnoty samorządowej zależy bowiem od wielu czynników, wśród których komfort życia i ład społeczny grają niebagatelną rolę. Bezrobocie, ubóstwo, zapewnienie możliwości samorealizowania się młodzieży, integracja osób starszych i niepełnosprawnych są ważnymi wyznacznikami w dokonywanej przez mieszkańców ocenie działalności władz samorządowych i własnego poziomu życia. Strategia jest komunikatem skierowanym do lokalnej społeczności, stanowi wyraz troski władz gminy o pomyślność obywateli, ukazuje zamierzone działania. Strategia ma szansę stać się nową jakością w relacjach pomiędzy uczestnikami życia społecznego na terenie gminy Skrwilno i pobudzić aktywność społeczną, której obecny poziom należy uznać za niezadowalający.
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych jest wyrazem zintegrowanego planowania społecznego. Cele integracji powinny być wyrazem dążeń i aspiracji społeczności lokalnej zmierzających do rozwiązywania zidentyfikowanych problemów i likwidacji barier, zagrożeń oraz do wykorzystania wszelkich szans tkwiących w potencjale ludzkim i materialnym dla przyszłej strategii. Strategia jest dokumentem niezbędnym, aby ubiegać się o możliwe do pozyskania środki, w ramach funduszy pomocowych.”

2.    Rozdział II otrzymuje brzmienie:

„II. METODOLOGIA OPRACOWANIA STRATEGII
Strategią zwykło się określać dokument, który wybranym przemyślanym, założonym do osiągnięcia celom przypisuje cały wachlarz zadań, określa środki i metody ich realizacji,  w sposób całościowy i przemyślany wytycza kierunki, typuje priorytety, wskazuje zagrożenia. Zawiera również metody oceny (ewaluacji) i wskazuje podmioty odpowiedzialne za ich realizację. Rozwiązania szczegółowe opracowań bywają wielorakie i operują różnym poziomem uszczegółowienia. Jednak z założenia, biorąc pod uwagę stosunkowo długi horyzont czasowy (8 lat) strategia musi być dokumentem o stosunkowo dużym poziomie ogólności. Dynamika procesów społecznych i warunkujących je procesów ekonomicznych jest tak duża, że dokumenty planistyczne muszą stwarzać możliwości modyfikacji  i poprawek.
Na potrzeby opracowania niniejszego dokumentu przyjęto następujący tryb postępowania:
1.    określenie misji gminy w zakresie polityki społecznej zawierającej cel nadrzędny, do którego władze wspólnoty samorządowej zamierzają dążyć;
2.    określenie obszarów interwencji najważniejszych z punktu widzenia prowadzonej polityki społecznej z krótką analizą występujących problemów;
3.    wskazanie celu podstawowego, które władze gminy zamierzają osiągnąć w każdym z wytypowanych obszarów;
4.    wskazanie celów operacyjnych służących osiągnięciu wytyczonych celów podstawowych;
5.    wskazanie oczekiwanych efektów wdrażanego programu, określenie podmiotów odpowiedzialnych za realizację zadań.

Proces opracowywania Strategii został rozpoczęty 30.06.2006 roku a zakończony  podjęciem Uchwały  Nr XXXII/150/06 Rady Gminy Skrwilno  z dnia 26 października 2006 roku w sprawie uchwalenia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.

Podstawowe etapy opracowywania Strategii :
1.    Spotkanie organizacyjne w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w dniu 30.06.2006 roku dotyczące przygotowania „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych” dla powiatu rypińskiego i poszczególnych gmin powiatu.
2.    Podpisanie umowy z firmą WESTMOR CONSULTING we Włocławku w dniu 06.07.2006 roku, na  następujące zadanie : Przygotowanie gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.
3.    Stworzenie raportu o stanie gminy Skrwilno przez pracowników GOPS i Urzędu Gminy.
4.    Konsultacje z radnymi Rady Gminy Skrwilno na poszczególnych komisjach Rady w miesiącu wrześniu 2006 roku.
5.    Uchwalenie GSRPS w dniu 26.10.2006 roku.
Uczestnicy procesu uspołecznienia spotykali się nie tylko 2006 roku, ale także w procesie aktualizacyjnym w 2008 roku. Proces aktualizacyjny został poprzedzony powołaniem zespołu roboczego zarządzeniem Wójta Gminy Skrwilno Nr 5/08 z dnia 18 lutego 2008r. w sprawie powołania zespołu roboczego do spraw aktualizacji Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na terenie gminy Skrwilno. W gminie dnia 23 kwietnia 2008 roku odbyły się warsztaty typu „D” z udziałem reprezentantów społeczności lokalnej, na których przygotowywano  koncepcje projektów stymulujących zrównoważony rozwój społeczny.
Do prac nad budową STRATEGII zgłosiło się 20 osób z terenu gminy Skrwilno, które wyraziły zainteresowanie w procesie planowania strategicznego. Wśród nich znalazły się przedstawiciele jednostek samorządowych, organizacji pozarządowych, Urzędu gminy oraz z szeroko pojętej lokalnej społeczności niezwiązanej bezpośrednio ze strukturami zarządzania w gminie Skrwilno. Uspołecznienie procesu planowania strategicznego jest wymogiem Unii Europejskiej i wiąże się w praktyce z zastosowaniem w procesie planowania, co najmniej dwóch z czterech niżej podanych zasad polityki strukturalnej Unii Europejskiej:
-    programowanie – obowiązek tworzenia długookresowych strategii i planów rozwoju na poziomie narodowym, wojewódzkim i wszędzie tam, gdzie jest to uzasadnione potrzebami lokalnymi- także gmin i powiatów
-    subsydiarność – jasne określenie kompetencji władzy wykonawczej różnych szczebli i upoważnienie (na mocy aktów prawnych) samorządów do programowania i realizacji polityki społecznej regionu
-    partnerstwo – statutowy obowiązek konsultowania polityki społecznej z partnerami społecznymi na każdym poziomie programowania polityki społecznej
-    koncentracja - wybór i ustalenie hierarchii priorytetów  w ramach programów operacyjnych i systematyczne zwiększenie przydziału środków na te działania w obszarach, na których koncentrują się problemy społeczne i ekonomiczne.
W poniższej strategii zostały uwzględnione wszystkie 4 zasady.
W zorganizowanych warsztatach budowania strategii wypracowano kilka propozycji działań, które znalazły akceptację wśród grup społecznych obecnych na warsztatach. Propozycje wstępnych projektów dotyczyły między innymi:
•    poprawy warunków życia ludzi na wsi,
•     zwiększenia świadomości ekologicznej,
•     organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży (nie tylko szkoła) i oferty jego zagospodarowania (świetlice środowiskowo-terapeutyczne i wiejskie),
•     aktywizacji społeczności Gminy Skrwilno,
•     podtrzymywania tradycji regionalnych,
•    stworzenia miejsc rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców.
W zasadniczej części strategii można wyróżnić trzy części.
Część pierwsza - Raport o stanie gminy zawiera ocenę aktualnej sytuacji społeczno – gospodarczej gminy Skrwilno. Z uwagi na tematykę opracowania (strategia dotycząca problemów społecznych) raport dotyczy tych dziedzin, które w największym stopniu wpływają na aktualny poziom życia mieszkańców gminy. Dlatego też znajduje się tutaj opis infrastruktury technicznej, stanu gospodarki, sytuacji demograficznej, problemów społecznych na terenie gminy.
Część druga to właściwa wszystkim strategiom tzw. Analiza SWOT. Obejmuje ona szanse i zagrożenia, wskazuje mocne i słabe strony gminy, analizuje perspektywy, projekcje w obszarze szeroko rozumianej polityki społecznej i tych sfer życia, które bezpośrednio jej dotykają. Analiza SWOT sporządzona została w formie tabelarycznego zestawienia w odniesieniu do najważniejszych i palących problemów społecznych. Przyjęty sposób prezentacji pozwala na czytelne przedstawienia obszarów, gdzie interwencja w stan obecny pozwoli na osiągnięcie zamierzonych rezultatów.
Część trzecia to wytyczenie misji gminy oraz wskazanie wspomnianych wcześniej obszarów, przypisanie im celów szczegółowych, skonkretyzowanych zadań oraz oczekiwanych efektów. Ich wybór został poprzedzony rzetelną oceną stanu faktycznego, uwarunkowaniami mikro- i makroekonomicznymi, wnioskami wypływającymi z dokonanej analizy SWOT oraz potrzebami lokalnej społeczności. Nie bez znaczenia były również dotychczasowe doświadczenia w rozwiązywaniu problemów społecznych, będące udziałem zwłaszcza pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Realizacja zadań postawionych przed pomocą społeczną na poziomie społeczności lokalnej, rodziny i jednostki oraz konieczność wypracowania ustawowych i niekonwencjonalnych form pomocy, wymaga systemowego i profesjonalnego diagnozowania problemów społecznych w skali gminy.
Cele, kierunki działań oraz propozycje projektów zwarte w Strategii, pozwalają na dotarcie do najbardziej potrzebujących grup społecznych, często marginalizowanych i wykluczonych ze społeczeństwa. Strategia proponuje wdrożenie partnerstwa lokalnego między różnymi partnerami społecznymi, jako zasady rozwiązywania problemów mieszkańców Skrwilna, co pozwala na rozwój i pogłębianie współpracy pomiędzy instytucjami, organizacjami i samorządem.”

3.    Rozdział VIII otrzymuje brzmienie:

„   VIII. STRATEGIA I HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

1.     MISJA, OBSZARY INTERWENCJI, CELE PODSTAWOWE, CELE SZCZEGÓŁÓWE, ZADANIA I SPODZIEWANE EFEKTY.

Ustawa o samorządzie gminnym definiuje gminę jako wspólnotą samorządową zorientowaną na zaspokajanie potrzeb jej mieszkańców. Dlatego też władze gminy we wszystkich swych działaniach muszą dążyć do jak najlepszego i najpełniejszego zaspokojenia potrzeb lokalnej społeczności. Zgodnie z kanonami nowocześnie rozumianej polityki społecznej polegać ma to nie tylko na dystrybucji dóbr, lecz na stwarzaniu możliwości i warunków do rozwoju we wszystkich dziedzinach życia. Oczywiście biorąc pod uwagę istotę zrównoważonego rozwoju należy pamiętać o osobach wykluczonych, które z różnych przyczyn nie stają się beneficjentami przemian i wzrastającego poziomu życia. Obowiązującym minimum zaś powinno być zapewnienie jednostce bytowania w warunkach nieurągających jej godności.

Misją gminy Skrwilno w zakresie polityki społecznej jest zapewnienie mieszkańcom jak najlepszych warunków życia ze szczególnym uwzględnieniem osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. W celu realizacji misji wytypowano 5 obszarów krytycznych odpowiadających grupom wymagającym wsparcia. Są to:
•    rodziny zagrożone wykluczeniem społecznym,
•    osoby starsze,
•    niepełnosprawni,
•    grupy społeczne zagrożone chorobą alkoholową i narkomanią,
•    dzieci i młodzież.

Rodziny zagrożone wykluczeniem społecznym
Rodzina stanowi podstawowe ogniwo w strukturze społecznej. O warunkach jej funkcjonowania i rozwoju decydują działania z zakresu polityki ekonomicznej i społecznej. Aby mogła wypełnić swoje zadania i obowiązki powinna być otoczona ochroną i wsparciem, a w szczególny sposób należy zapewnić prawidłową realizację potrzeb rozwojowych i psychicznych dzieci, do których należy zaliczyć: potrzebę stabilizacji, bezpieczeństwa, przynależności uczuciowej. Od właściwego zaspokojenia potrzeb dziecka zależy prawidłowy przebieg jego rozwoju. Zaspokajanie potrzeb rozwojowych dziecka jest możliwe w rodzinie    o prawidłowej strukturze i atmosferze gwarantującej poczucie stabilności i bezpieczeństwa.
Okres transformacji i wiążących się z nim problemów bytowych staje się dla znacznej liczby rodzin obciążeniem, z którym nie są w stanie sobie same poradzić. Negatywne skutki pogłębiającego się bezrobocia, bezradności, niejednokrotnie grożące wejściem w patologię, dotyczącą wszystkich członków rodziny, nie wyłączając dzieci.
Przy realizacji zadań pomocy społecznej jako priorytetowe należy przyjąć wspieranie środowisk i rodzin najbardziej zagrożonych biedą i trudnościami w rozwiązywaniu narastających problemów i to nie tylko ekonomicznych, ale też wychowawczych, psychicznych, zdrowotnych i innych.
Jak wynika z tabeli dotyczącej pomocy społecznej w gminie Skrwilno z różnych jej form korzysta ok. 500 rodzin. Jest to wskaźnik bardzo wysoki i wskazuje, jak duża jest skala problemów, z którymi muszą zmierzyć się władze samorządowe.
Głównym problemem większości rodzin jest bezrobocie, przy czym znaczna część osób (niemal 88 %) nie ma uprawnień do świadczeń w formie zasiłków dla bezrobotnych i balansuje na poziomie minimum socjalnego. Dotyczy to głównie rodzin o niskim poziomie wykształcenia, a także wielodzietnych i niepełnych. Zjawiskiem wtórnym są występujące niejednokrotnie patologie, w tym głównie alkoholizm, pojawia się również przemoc. Powodują one niewydolność wychowawczą, która najboleśniej dotyka dzieci w tych rodzinach.
Występujące problemy powodują niewydolność finansową rodzin i brak środków na podstawowe potrzeby. Dzieci z tych rodzin są często nieprawidłowo żywione lub wręcz niedożywione, a jedynym prawidłowym posiłkiem jest posiłek otrzymany w szkole. Działania na rzecz rodziny powinny być zróżnicowane zależnie od występujących problemów. Innych form wsparcia wymagają rodziny dotknięte bezrobociem, innych z problemem uzależnień czy niewydolne wychowawczo. Chociaż zapewnianie właściwych warunków bytowych dzieciom jest obowiązkiem rodziców, to im samym należy niejednokrotnie udzielić wsparcia.

Cel główny: Utrzymanie podstawowych funkcji rodziny i zapobieganie wykluczeniu społecznemu rodzin z uwzględnieniem rodzin niepełnych i wielodzietnych.
Cele szczegółowe:
•    zwalczanie bezrobocia i przeciwdziałanie jego skutkom;
•    organizowanie i rozwijanie kompleksowego wsparcia dla dzieci i młodzieży szkolnej;
•    organizowanie pomocy w rozwiązywaniu i ograniczaniu patologii;
•    pomoc rodzinom w uzyskaniu samodzielności finansowej i eliminowanie postaw roszczeniowych.
Zadania:
•    prowadzenie pracy socjalnej z bezrobotnymi, współdziałanie z Powiatem Urzędem Pracy;
•    motywowanie bezrobotnych do aktywnego poszukiwania pracy, do przekwalifikowania, szkoleń, kursów;
•    porady i informacje;
•    zapobieganie poczuciu zagubienia i odrzucenia społecznego (wsparcie psychologiczne, punkt konsultacyjny);
•    analizowanie zaburzeń u dzieci i szukanie ich przyczyn;
•    udzielanie pomocy pedagogicznej i psychologicznej dzieciom z trudnościami emocjonalnymi o rozstrojonym życiu uczuciowym;
•    dofinansowanie wypoczynku letniego i zimowego;
•    praca socjalna;
•    współpraca z pedagogami szkolnymi;
•    współpraca z instytucjami pozarządowymi, organizacjami, fundacjami, kościołami realizującymi zadania z zakresu pomocy społecznej;
•    wykorzystanie różnych systemów wsparcia (psychologicznego, socjalnego, prawnego, OPS, Klub AA),
•    współpraca z instytucjami zajmującymi się pomocą rodzinie;
•    pomoc finansowa rodzinom zagrożonym;
•    wsparcie w odtworzeniu więzi społecznych rodzin poprzez uczestniczenie w grupach samopomocowych organizacji pozarządowych (kierowanie do organizacji pozarządowych);
•    prowadzenie pracy socjalnej;
•    poradnictwo dotyczące możliwości poprawy sytuacji ekonomiczno-bytowej;
•    stymulacja aktywności własnej rodzin w celu zaspokojenia potrzeb socjalno-bytowych (wykorzystywanie własnych możliwości);
•    ożywienie życia społecznego w placówkach realizujących idee pomocy (organizacje pozarządowe,  świetlice);
•    poszukiwania liderów lokalnych;
•    dożywianie dzieci i dorosłych;
•    badania jakościowe - pogłębianie diagnozy sytuacji socjalno - bytowej rodzin (dalsze rozpoznawanie potrzeb środowiska).
Spodziewane efekty:
•    uaktywnienie osób bezrobotnych;
•    zmniejszenie bezrobocia;
•    poprawa sytuacji socjalno-bytowej;
•    zmniejszenie skutków psychicznych i społecznych bezrobocia;
•    ochrona przed negatywnym wpływami środowiska;
•    redukowanie zaburzeń;
•    hamowanie rozwoju zjawisk patologicznych;
•    poprawa sytuacji socjalno-bytowej;
•    zmniejszenie patologii w rodzinach;
•    zapobieganie poczuciu bezradności i osamotnienia.

Osoby starsze
Obserwowane procesy demograficzne od lat już wskazują na postępujący proces starzenia się społeczeństwa. Proces ten dotyczy również mieszkańców gminy Skrwilno.
Problem ludzi starszych funkcjonuje w dwóch wymiarach. Pierwszy dotyczy indywidualnego podejścia i odczuć osoby starszej z jej problemami dnia codziennego, chorobami, poczuciem osamotnienia. Drugi punkt widzenia dotyczy rodzin, w których żyją osoby starsze. Borykają się one z wieloma trudnościami dotyczącymi konieczności zapewnienia tym osobom właściwej opieki. Problemy pojawiają się również wówczas, gdy wystąpi nierównowaga między indywidualnymi potrzebami człowieka starszego w codziennym życiu, a realnymi możliwościami rodziny w udzielaniu mu pomocy w przezwyciężaniu tych trudności.
W związku z powyższym niezbędne jest poświęcenie należytej uwagi tej znaczącej części populacji, przede wszystkim zaś w celu zaktywizowania zbiorowości samych seniorów oraz wspomagania potrzebujących.

Cel główny: Poprawa jakości życia ludzi starszych oraz zapobieganie marginalizacji życia starszego pokolenia.
Cele szczegółowe:
•    jak najdłuższe utrzymanie zdolności seniora do samo egzystencji w swym naturalnym środowisku oraz optymalizacja jego aktywności;
•    zaktywizowanie rodziny do szerokich działań na rzecz członka rodziny;
•    zapewnienie wsparcia osobom starszym niezdolnym do samodzielnej egzystencji  w środowisku.
Zadania:
•    stymulacja aktywności osób starszych;
•    rozwój środowiskowej pomocy społecznej (pomoc finansowa, świadczenia w naturze, usługi, porady);
•    środowiskowa forma opieki nad ludźmi starszymi - opiekunki domowe;
•    udzielanie wsparcia środowiskowego ludziom starym;
•    działanie na rzecz integracji ludzi starych ze środowiskiem;
•    edukacja rodzin w zakresie nabywania kompetencji koniecznych do kontaktów z                     osobami starszymi w rodzinie (docieranie do dzieci poprzez pracownika socjalnego).
Spodziewane efekty:
•    przeciwdziałanie osamotnieniu i alienacji, umocnienie psychiczne
•    zwiększenie kompetencji członków rodzin osoby starszej w zakresie sprawowania opieki;
•    stworzenie sprawnie działającego centrum konsultacji, poradnictwa i wsparcia.

Niepełnosprawni.
Osoby niepełnosprawne stanowią w Polsce bardzo liczną społeczność, która liczy około 4,5 mln osób (ponad 14 % ogółu ludności), a prognoza GUS przewiduje, że w 2010 roku liczba ta wzrośnie
 do 6 mln.
Prawnie osobami niepełnosprawnymi są te jednostki, które posiadają stopień niepełnosprawności orzeczony przez Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności, Komisję Lekarską przy ZUS, KRUS, jak również inne osoby z dysfunkcjami fizycznymi, psychicznymi i umysłowymi. Za niepełnosprawne należy uznać osoby, których stan fizyczny, psychiczny     i umysłowy powoduje trwałe lub okresowe utrudnienia, ogranicza lub uniemożliwia pełnienie ról i zadań społecznych na poziomie powszechnie przyjętych kryteriów.
W codziennym funkcjonowaniu osoby niepełnosprawne napotykają liczne przeszkody uniemożliwiające prowadzenie aktywnego życia społecznego oraz w znaczny sposób utrudniające integrację z najbliższą społecznością lokalną.
Niewątpliwie osoby niepełnosprawne potrzebują więcej wsparcia ze strony społeczeństwa, by móc osiągnąć takie same jakościowe warunki życia jak inni obywatele. Jest wiele sposobów eliminowania niepotrzebnych barier, jednak by poprawić społeczne funkcjonowanie osób niepełnosprawnych, pozytywnie przekształcić stan społecznej świadomości w zakresie niepełnosprawności konieczne jest systematyczne planowanie działań odnoszących się do różnych obszarów rzeczywistości społecznej.
Narzędziem pomocnym, systematyzującym pomysły i zadania są przyjęte przez ONZ Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych. Zasady precyzują wstępne warunki równoprawnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w społecznościach, wyodrębniają kluczowe obszary, które społeczeństwo zobligowane jest udostępnić niepełnosprawnym obywatelom, a także proponują działania wdrożeniowe. Standardowe zasady służyły jako baza przy formułowaniu celu głównego i celów szczegółowych w gminnej strategii osób niepełnosprawnych. W gminie Skrwilno środowisko osób niepełnosprawnych jest dostatecznie dobrze rozeznane. Świadczeniami z pomocy społecznej z tego tytułu objętych było w 2005 r. 156 osób.

Cel główny: Poprawa warunków społecznego funkcjonowania osób niepełnosprawnych w społeczności lokalnej i integracja społeczna.
Cele szczegółowe:
•    inicjowanie działań zmierzających do udostępnienia osobom niepełnosprawnym środowiska fizycznego, ułatwianie dostępu do informacji i środków komunikacji międzyludzkiej;
•    aktywizacja zawodowa i wzmocnienie pozycji osób niepełnosprawnych tak, by mogły one realizować swoje prawa na rynku pracy.
Zadania:
•    uwzględnienie wymagań dotyczących dostępności różnych grup osób niepełnosprawnych przy projektowaniu i budowie środowiska zewnętrznego, konsultacje ze środowiskami osób niepełnosprawnych w tym zakresie;
•    dostarczanie informacji na temat diagnozy, praw, dostępnych służb i programów wszystkim osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom i opiekunom;
•    dążenie do zapewniania na wszystkich poziomach właściwego szkolenia służb zaangażowanych w prowadzenie programów i usług dla osób niepełnosprawnych;
•    współpraca z organizacjami osób niepełnosprawnych w zakresie rozwiązań życia zawodowego i zatrudnienia;
•    podnoszenie świadomości samych osób niepełnosprawnych co do przysługujących im praw i możliwości;
•    zachęcanie przedsiębiorców w sektorze prywatnym, by w swych działaniach brali pod uwagę kwestie niepełnosprawności;
•    wspieranie osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy, np. dofinansowanie krajowych i lokalnych programów aktywizacji zawodowej;
•    podnoszenie świadomości pracodawców celem przezwyciężenia negatywnych postaw i uprzedzeń w kwestii niepełnosprawności; szkolenia, informowanie o istniejących ulgach finansowych o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych;
•    podjęcie działań w celu podniesienia świadomości społeczności lokalnej na temat osób niepełnosprawnych, ich praw, potrzeb, możliwości wkładu w życie społeczne;
•    szkolenie pracowników mających częsty kontakt z osobami niepełnosprawnymi w zakresie problematyki niepełnosprawności;
•    aktywizowanie osób niepełnosprawnych jako nauczycieli, instruktorów i doradców w szkolenia dla różnej kategorii pracowników i zainteresowanych instytucji;
•    konsultowanie z osobami niepełnosprawnymi programów szkoleniowych dla pracowników;
•    wyrównanie szans rozwojowych i edukacyjnych; tworzenie integralnych form wychowania, nauczania i edukacji;
•    udostępnienie edukacji dla wszystkich uczniów niepełnosprawnych: tłumaczenie języka migowego, organizacja służb wspierających;
•    włączenie rodziców osób niepełnosprawnych w proces nauczania;
•    zapewnienie materiałów, stałych szkoleń dla nauczycieli niepełnosprawnych dzieci oraz dla nauczycieli wspierających.
Spodziewane efekty:
•    niwelowanie barier architektonicznych i komunikacyjnych;
•    zwiększenie mobilności zawodowej osób niepełnosprawnych;
•    przeciwdziałanie osamotnieniu i izolacji społecznej;
•    przełamanie niechęci pracodawców wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności;
•    uwzględnianie potrzeb osób niepełnosprawnych w działalności placówek użyteczności publicznej;
•    ułatwianie osobom niepełnosprawnym codziennego kontaktu z instytucjami życia publicznego;
•    przełamanie bariery niewiedzy i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych;
•    niwelowanie zjawiska alienacji społecznej osób niepełnosprawnych;
•    integracja z najbliższym środowiskiem;
•    aktywizacja osób niepełnosprawnych;
•    wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych w zakresie edukacji.

Grupy społeczne zagrożone chorobą alkoholową
Spożywanie alkoholu w nadmiernych ilościach niesie ze sobą wiele negatywnych konsekwencji, a w skrajnym wypadku prowadzi do uzależnienia. Konsekwencje nadużywania alkoholu są wielorakie. Można je podzielić na:
•    fizjologiczne (zatrucia, choroby narządów wewnętrznych);
•    problemy psychologiczne i egzystencjalne (próby samobójcze, wyobcowanie, zamknięcie się w sobie);
•    problemy wypadków (wypadki w pracy i wypadki drogowe);
•    dotyczące zachowania i ról społecznych.
Alkoholizm jest poważnym problemem społecznym rzutującym na pozostałe sfery życia i generującym inne problemy społeczne. W szczególności alkohol prowadzi do wzrostu przestępczości, pogłębia ubóstwo, wywołuje przemoc w rodzinie. Dotyka coraz częściej młodzieży, a w skrajnych przypadkach nawet dzieci w wieku szkolnym. Aby go zwalczyć potrzebne są nie tylko programy dla już uzależnionych, ale również działania profilaktyczne zapobiegające uzależnieniom. Spowodowane jest to ofensywą reklamową zwłaszcza producentów piwa, adresowaną do ludzi młodych. Kampanie reklamowe odniosły pożądany z punktu widzenia wytwórców efekt i spożycie piwa systematycznie wzrasta. Osoby te narażone są na zwiększone ryzyko rozwoju choroby alkoholowej.

Cel główny: Aktywna forma przeciwdziałania negatywnym skutkom używania alkoholu oraz bieżące rozwiązywanie problemów alkoholowych wśród społeczności lokalnej.
Cele szczegółowe:
•    zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych od alkoholu;
•    udzielenie rodzicom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;
•    prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,            
 w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych i socjoterapeutycznych;
•    wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.


Zadania:
•    realizacja programów terapeutycznych dla mieszkańców gminy z uwzględnieniem specjalistycznych programów dla młodzieży;
•    podnoszenie standardu świadczonych usług zdrowotnych;
•    podnoszenie kwalifikacji przed personel realizujący programy terapeutyczne;
•    wydawanie orzeczeń (opinii biegłych) dotyczących osób, wobec których toczy się postępowanie o leczenie odwykowe;
•    realizacja programów terapeutycznych dla osób zagrożonych uzależnieniem, ofiar przemocy w rodzinie oraz sprawców przemocy;
•    rozmowy motywacyjne, objęcie pomocą terapeutyczną, psychospołeczną osób, które podjęły leczenie odwykowe;
•    wprowadzenie nowoczesnych metod terapeutycznych i informatycznych w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
•    szkolenie osób w zakresie pomocy dla ofiar przemocy;
•    prowadzenie kampanii miejscowych dotyczących przemocy;
•    prowadzenie działań pomocowych na rzecz ofiar przemocy;
•    prowadzenie programów edukacyjno-profilaktycznych dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz ich rodziców w zakresie używania substancji psychoaktywnych, alkoholu i narkotyków;
•    organizowanie dla pedagogów szkolnych i nauczycieli prowadzących programy edukacyjno - opiekuńcze, profilaktyczne, socjoterapeutyczne, szkoleń, konferencji, warsztatów itp.;
•    wspieranie i włączenie się do kampanii ogólnopolskich, regionalnych, lokalnych  w zakresie uzależnień i przemocy wobec dzieci;
•    wspieranie i organizowanie dla mieszkańców gminy, zwłaszcza dzieci i młodzieży szkolnej: zabaw, festynów, happeningów ze scenariuszami zawierającymi treści profilaktyczne oraz promujące zdrowy, wolny od nałogów styl życia;
•    współpraca z mediami w promowaniu zdrowego stylu życia;
•    zaopatrywanie w materiały edukacyjno - profilaktyczne szkół, instytucji działających na rzecz dzieci i osób dorosłych,
•    rozszerzenie programu zajęć psychoprofilaktycznych dla dzieci i młodzieży o różne formy zajęć sportowych organizowanych w szkołach i świetlicach;
•    wdrażanie programów edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych mających na celu ograniczanie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia;
•    wspieranie działań instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych działających na rzecz dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym;
•    wspieranie działań instytucji działających na rzecz rodzin i osób z problemem alkoholowym;
•    wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa mieszkańców gminy w związku  z naruszeniem prawa przez osoby będące pod wpływem alkoholu.
Spodziewane efekty:
•    ograniczenie spożycia alkoholu przez mieszkańców gminy;
•    zmniejszenie się liczby osób uzależnionych;
•    redukcja zjawiska przemocy w rodzinie, których sprawcami były osoby działające pod wpływem alkoholu;
•    zmniejszenie strumienia środków pieniężnych kierowanych do osób uzależnionych i ich rodzin;
•    ograniczenie zjawiska ubóstwa.

Dzieci i młodzież.
W złożonej rzeczywistości społecznej, tam gdzie występują ubóstwo, bezrobocie i uzależnienia szczególnie dramatyczny jest los dzieci. Wychowują się często przy tym w dysfunkcjonalnych rodzinach. Dzieci bywają niedożywione i zaniedbane, doświadczają przemocy z strony dorosłych. Poza tymi oczywistymi niedostatkami należy zauważyć, że warunki finansowe w dużym stopniu decydują o szansach edukacyjnych młodego pokolenia. Dzieci z biednych rodzin zagrożone są dziedziczeniem biedy i negatywnych wzorców społecznych, ponieważ wzrastają w środowisku, w którym zanikają wzorce społeczne. Powoduje to zjawisko dziedziczenia ubóstwa i dysfunkcji występujących w rodzinie. Dlatego tak ważne są działania zarówno w sferze edukacji i profilaktyki, jak i rozbudowany system świadczeń pieniężnych. Uzupełnieniem działań na rzecz dziecka jest akcja dożywiania dzieci w szkołach oraz wyposażania ich w niezbędne przybory szkolne.

Cel główny: Wyposażenie młodego pokolenia w umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne w dorosłym życiu, przede wszystkim kształtowanie odpowiedzialności oznaczającej zdolność właściwego reagowania na wyzwania i nowe sytuacje życiowe.
Cele szczegółowe:
•    kształtowanie wśród dzieci i młodzieży postawy odpowiedzialności za: własne życie, zdrowie: fizyczne, emocjonalne, duchowe, wzrost, rozwój, poprawę własnego położenia, edukację i doświadczenie, przyszłość, w szczególności w perspektywie nieuchronności starzenia się;
•    wdrażanie wśród dzieci młodzieży idei samopomocy i samo opieki.
Zadania:
•    ochrona dzieci i młodzieży przed przestępczością i przemocą;
•    podniesienie jakości pracy przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów;
•    zapewnienie pomocy socjalnej dzieciom i młodzieży dotkniętej ubóstwem;
•    stworzenie dzieciom i młodzieży warunków do kulturalnego, aktywnego spędzania czasu wolnego;
•    promowanie dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej;
•    stworzenie nowych miejsc pracy dla absolwentów;
•    wspieranie funkcji rodziny;
•    przeciwdziałanie dewiacjom i patologii wśród dzieci i młodzieży.
Spodziewane efekty:
•    eliminowanie zjawisk patologii społecznej wśród młodzieży;
•    wyrobienie nawyków zdrowego, aktywnego spędzania czasu wolnego;
•    aktywizacja zawodowa absolwentów szkół średnich;
•    ukształtowanie wśród młodego pokolenia aktywności w rozwiązywaniu życiowych sytuacji problemowych.

Dzieci i młodzież, rodziny, osoby starsze, niepełnosprawni – działania łączone.
Zapewnienie odpowiedniego poziomu życia swoim mieszkańcom to kluczowe zadanie władz gminy Skrwilno. W myśl nowocześnie rozumianej polityki społecznej polegać ma nie tylko na pomocy materialnej, lecz także w dużej mierze na stworzeniu możliwości i warunków do rozwoju we wszystkich dziedzinach życia. Sfera społeczna wymaga wsparcia finansowego, które umożliwi realizację usług publicznych na zadowalającym poziomie. Zakres zadań związanych ze sferą społeczną oddziałującą na standard życia mieszkańców jest bardzo szeroki. Cel strategiczny zostanie zrealizowany poprzez działania integrujące środowisko lokalne z zakresu: sportu, rekreacji, wypoczynku, turystyki, edukacji, ekologii, opieki zdrowotnej i społecznej.

Cel główny : wzmacnianie świadomości społecznej, wspieranie poprawy jakości życia
                     lokalnej społeczności, integracja mieszkańców  gminy.
Cele szczegółowe:
•    pobudzanie do aktywnej integracji : wykorzystanie szans tkwiących w potencjale ludzkim, wyrażanie dążeń i aspiracji społeczności lokalnej ,
•    wspieranie lokalnych liderów ,  osób i instytucji  zajmujących się zadaniami integracji społecznej  poprzez organizację szkoleń, kursów doszkalających, wyjazdów studyjnych.
Zadania:
•    organizowanie imprez integrujących środowisko lokalne: wycieczki, pikniki rodzinne, festyny, koncerty, biesiady, spotkania okolicznościowe np.; Dzień Matki, Dzień Ojca, Dzień Dziecka, Dzień Babci i Dziadka, Święto Ziemniaka, Święto Jabłka, itp.;
•    wspieranie inicjatyw służących zwiększeniu dostępności usług medycznych,
•    edukacja  w zakresie zdrowego stylu życia,    
•    umożliwianie badań profilaktycznych,
•    promowanie żywności regionalnej,
•    pokazy kulinarne,
•    włączanie wszystkich środowisk w życie społeczne,
•    wspieranie inicjatyw lokalnych, wspomaganie jednostek w radzeniu sobie z problemami społecznymi,
•    wsparcie instytucji pożytku publicznego, kościoła ,
•    rozwój świadomości tradycji regionu,
•    zapewnienie równego dostępu i udziału w życiu społecznym, kulturalnym, sporcie, ekologii, turystyce i rekreacji,
•    powszechny dostęp do Internetu : np. kawiarenka internetowa i inne formy zwiększania dostępu do Internetu dla mieszkańców gminy,
•    kształtowanie wizerunku gminy poprzez podnoszenie jakości usług dla społeczności lokalnej.

2.   WIZJA ROZWOJU GMINY SKRWILNO

Ambicją lokalnego samorządu oraz mieszkańców gminy, jest sukcesywne podnoszenie stanu rozwoju społeczno-gospodarczego oraz warunków życia mieszkańców, do poziomu prezentowanego przez wysoko rozwinięte obszary miejskie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości środowiska przyrodniczego, zapobieganiu patologiom społecznym oraz utrzymaniu więzi międzyludzkich, co jest typowe dla środowisk wiejskich i małych miast. Zamierzeniem lokalnego samorządu jest doprowadzenie gminy do takiego poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego oraz warunków życia mieszkańców, które lokowałyby gminę w roku 2013 na poziomie średniej wojewódzkiej w zakresie: bezrobocia, przedsiębiorczości oraz stanu rozwoju infrastruktury technicznej, jak również w zakresie
ogólnego poziomu jakości życia mieszkańców.
Wizja rozwoju gminy opisuje zakładany stan rozwoju w roku 2013 - stan do którego chcą dążyć w swych działaniach zarówno władze lokalne, jak i mieszkańcy gminy, z którym utożsamiają się i który realizuje ich aspiracje.


 
 
 
3. PODMIOTY ODPOWIEDZIALNE ZA REALIZACJĘ STRATEGII I PODMIOTY WSPIERAJĄCE.
•    Wójt Gminy,
•    Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
•    Powiatowy Urząd Pracy,
•    Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
•    Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
•    Szkoły Podstawowe i Gimnazjum Publiczne,
•    Rewir dzielnicowych w Skrwilnie,
•    Kuratorzy sądowi – Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny i Nieletnich,
•    Straż Pożarna,
•    organizacje użyteczności publicznej,
•    stowarzyszenia,
•    podmioty składające swe oferty programowe,
•    kościoły parafialne.

4. WDRAŻANIE, EWALUACJA, MONITOROWANIE  I ZARZĄDZANIE STRATEGIĄ.

Ze względu na wagę zagadnień oraz długoletni okres realizacji strategii musi być ona na bieżąco monitorowana. Monitorowanie nie tylko zapewni sprawny i zgodny z harmonogramem postęp realizacji programu, ale również umożliwi ocenę zasadności przyjętych celów podstawowych oraz służących jej realizacji działań. Rzeczywistość społeczna jest obszarem, gdzie procesy zachodzą w sposób niezwykle dynamiczny i dlatego strategia musi mieć wbudowane mechanizmy pozwalające na ewaluację osiąganych wyników i korektę wyznaczonych zamierzeń.
Monitorowanie umożliwi zatem:
•    bieżącą ocenę realizacji programów i zadań oraz osiągania celów;
•    prognozowanie ewentualnych zmian warunków realizacji;
•    dokonanie bieżących korekt i poprawek;
•    podjęcie działań zabezpieczających i naprawczych;
•    informowanie społeczności lokalnej o uzyskanych wynikach.

Za proces ten będzie odpowiadał powołany przez Wójta Gminy Skrwilno Zespół Zadaniowy ds. wdrożenia, realizacji i monitorowania w oparciu wskaźniki finansowe i ilościowe Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych. Za koordynację realizacji strategii odpowiedzialnymi osobami są: sekretarz gminy Skrwilno i kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Natomiast bazą informacji statystycznej, zbieranej na potrzeby wskaźników monitorowania będą źródła statystyki państwowej (GUS) na poziomie gminy. Bazę tę będą stanowiły informacje i dane otrzymane od instytucji i organizacji, grup środowiskowych biorących udział w programach związanych z poszczególnymi celami realizacji strategii. Częstotliwość pomiaru, a także raporty wskaźników ustalane będą w zależności od ich kategorii (produkt, rezultat, oddziaływanie): miesięczne – kwartalne – roczne. Oprócz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przedsięwzięcia z zakresu realizacji strategii monitorowane będą także przez zespół zadaniowy powołany zarządzeniem Wójta.
Wskaźniki oceny monitorowania stanowić będą w szczególności:
•    procentowy wzrost mieszkańców zadowolonych z jakości życia w gminie,
•    procentowy wzrost mieszkańców zaangażowanych w życie społeczne gminy,
•    liczba atrakcji ( zajęć, imprez, spotkań, itp.) organizowanych dla dzieci i młodzieży, rodzin ,osób niepełnosprawnych, osób starszych, mających na celu: rozwój zainteresowań, integrację,
•    gwarancja rozwiązywania podstawowych problemów społecznych,
•    ilość zorganizowanych kampanii na rzecz profilaktyki antyalkoholowej i antynarkotykowej oraz liczba osób, do których dotarły materiały i ulotki informujące o zagrożeniu związanym z tymi patologiami w ramach systemu sieciowej pomocy,
•    liczba osób mających problemy opiekuńczo-wychowawcze, którym skutecznie udzielono pomocy,
•    wzrost akceptacji społecznej dla działań realizowanych w projektach,
•    informacje i promocje poszczególnych działań.
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Skrwilno zostanie przyjęta w formie uchwały Rady Gminy. Wdrażane zmiany, po uprzednim ich przyjęciu, będą również podlegały uchwaleniu przez Radę. Zmiany w Strategii inicjowane będą przez Wójta Gminy, Komisje Rady oraz grupy społeczno-gospodarcze uczestniczce w procesie wdrażania i realizacji Strategii.
Przewidywana częstotliwość aktualizacji – co najmniej raz na 3 lata. Strategia jako dokument jest dokumentem „otwartym” na społeczną dyskusję oraz wszelkie konstruktywne uwagi i wnioski. Proces aktualizacji przeprowadzany będzie w sposób partycypacyjny, z udziałem reprezentantów społeczności lokalnej. Wymaga on stałego śledzenia zmian prawnych, gospodarczych, politycznych, społecznych i ich uwzględnienia w strategii.
Procedura zarządzania strategią będzie przedstawiać się następująco:

Rodzaj działania    Zadania    Podmiot koordynujący/ Osoba odpowiedzialna    Częstotliwość


Promocja    -zebrania wiejskie
-strona internetowa gminy i partnerów
- tablice ogłoszeń
- lokalna prasa,
-ogłoszenia parafialne
- biblioteki i inne placówki (np; podczas zebrań rodziców)    - sołtysi
-koordynator PPWOW    - raz w roku
-przed i po realizacji projektu
Realizacja projektów    zgodnie z rocznymi planami realizacji przyjmowanymi na każdy rok    zespół wdrażający    zgodnie z harmonogramem



Monitoring – obserwacja    zgodnie z celami strategicznymi    zespól wdrażający    zgodnie z harmonogramem



Ewaluacja -  ocena    porównywanie osiągniętych rezultatów z założeniami    zespół wdrażający     raz w roku, do końca września



Aktualizacja    Zgodnie z wynikami ewaluacji    zespół wdrażający    raz w roku, nie mniej niż raz na 3 lata


5. SPOSOBY I CZĘSTOTLIWOŚĆ DOKONYWANIA  OCENY STOPNIA REALIZACJI STRATEGII .                                                 
Ocena realizacji strategii odbywać się będzie:
•    przed realizacją programu,
•    na bieżąco w trakcie realizacji strategii oraz wykonywania poszczególnych zadań,
•     po jego zakończeniu, na podstawie określonych wskaźników, osiągniętego wymiernego rezultatu w porównaniu z okresem minionym, na podstawie oceny analizy sytuacji społeczno-gospodarczej i środowiskowej gminy Skrwilno.
Analizy zebranych materiałów dokonają pracownicy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej z udziałem partnerów społecznych oraz osób wskazanych przez Wójta.
6. BUDOWANIE KONCEPCJI PROJEKTÓW DLA ZADAŃ ZAPISANYCH W STRATEGII ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH.

Realizacja zadań określonych w strategii będzie mogła się odbywać zarówno z udziałem jednostek publicznych, organizacji pozarządowych jak i podmiotów niepublicznych, w tym przedsiębiorców. Szczegółowy plan zadań wynikających ze strategii rozwiązywania problemów społecznych zawarty będzie w rocznych planach realizacyjnych uwzględniających m.in. rodzaj zadań, przewidywane środki służące do ich realizacji, realizatorów oraz zespołu zadaniowe dla budowy koncepcji projektów.
Współpraca pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym i organizacjami pozarządowymi odbywać się będzie z udziałem mediów:
•    lokalnej prasy,
•    strony internetowej, BIP,
•     plakatów,
•    tablicy informacyjnej,
•     informatorów,
•     poprzez organizowanie wspólnych spotkań, szkoleń i wymiany doświadczeń
•    a także zawieranie porozumień dotyczących wspólnego wykonywania niektórych działań czy przedsięwzięć.

7. FINANSOWANIE STRATEGII.

Jednym z warunków realizacji celów zawartych w Strategii jest jej finansowanie. Przewiduje się następujące źródła finansowania proponowanych działań:
•    środki własne pochodzące z budżetu gminy finansowane z jej dochodów;
•    środki przekazane gminie z budżetu państwa (dotacje);
•    możliwe do pozyskania środki funduszy krajowych (Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych);
•    środki pochodzące z funduszy pomocowych Unii Europejskiej (Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego, Europejski Fundusz Społeczny);
•    środki w ramach Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich.

8.    OKRES REALIZACJI PROGRAMU

Strategia będzie realizowana w latach 2006 – 2013. Wybór tego okresu nie jest przypadkowy. Z jednej strony ośmioletni okres realizacji dla programów społecznych nie jest terminem długim, z drugiej zaś pokrywa się z przyjętym w Unii Europejskiej okresem budżetowania. Członkostwo Polski w strukturach Unii daje gminom niepowtarzalną szansę korzystania z różnych środków pomocowych, również w zakresie pomocy społecznej. Jednym z warunków uzyskania wsparcia jest posiadanie spójnej, całościowej wizji polityki społecznej gminy. Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na terenie gminy Skrwilno, odpowiada tym warunkom.”
      
        § 2.   Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Skrwilno.                             
        § 3.   Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

---------------------------------------------------------------
*1   Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62,poz. 558,Nr113, poz.984, Nr 153, poz.1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz.1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759, z 2005r. Nr 172, poz.1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006r. Nr 17, poz.128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007r.Dz.U. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz.974, Nr 173, poz.1218

*2   Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz.1001,  Nr 273, poz. 2703, Dz. U. z 2005r.
  Nr 64, poz. 565,  Nr 94, poz. 788,  Nr 164, poz. 1366, Nr 175,poz.1462, Nr 179, poz.1487,  Nr 180, poz. 1493, Dz. U. z 2006r. Nr 144, poz. 1043,   Nr 186, poz. 1380,  Nr 249, poz. 1831,  Nr 251, poz.1844, Dz. U. z 2007r. Nr 35, poz. 219, Nr 36, poz. 226, Nr 48, poz.320, Nr 120, poz.818, Nr 209, poz.1519 i z 2008 r. Nr 70, poz. 416.


Opublikował: Piotr Paradowski (10 września 2008, 20:05:49)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1139

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij