Strona główna  >  Uchwały  >  2009

Uchwała nr XXV/136/09
RADY GMINY SKRWILNO
z dnia 26 października 2009


w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Skrwilno oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Na podstawie art.53 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 pozl271 Nr 214 poz. 1806 z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568 z 2004r.,102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Nr 214 poz. 1806,z2005rNrl72 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457 z 2006r Nr 17 poz. 128,, Nr 181 poz. 1337; z 2007r Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974, NR 173 poz. 1218, z 2008 r Nr 180 poz. 111, Nr 223 poz. 1458 oraz z 2009r Nr 52 poz.420) Rada Gminy uchwala, co następuje:


§ 1. Opracowanie projektu budżetu Gminy Skrwilno, nazwanej dalej: „Gminą"
1.    Projekt budżetu opracowuje, przy pomocy pracowników Urzędu Gminy, kierowników
gminnych jednostek organizacyjnych, dyrektorów szkół i przedszkola,  Wójt Gminy, zwany w dalszej części uchwały:
„Wójtem".
W tym celu Wójt zobowiązuje:
- kierowników referatów, dyrektorów placówek oświatowych i pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy do przedłożenia materiałów planistycznych dotyczących sfinansowania ze środków budżetu Gminy wykonywanych zadań
 - kierowników jednostek organizacyjnych Gminy do sporządzenia i przedłożenia projektu planów budżetowych w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf,
dotyczących sfinansowania  ze środków budżetu Gminy zadań wykonywanych przez
te jednostki.
2.   Jednostki organizacyjne Gminy, projekty budżetu na nadchodzący rok składają Wójtowi w terminie do 15 października.
3.    Kierownicy referatów oraz pracownicy na samodzielnych stanowiskach urzędu Gminy składają w terminie do 15 października projekty finansowe dochodów i wydatków budżetu Gminy,
4. Zbiorcze projekty planów finansowych zawierają plan finansowy Urzędu Gminy,        plany finansowe jednostek organizacyjnych Gminy, wnioski radnych i społecznych komitetów, a także inne planowane dochody i wydatki wynikające z nowych zadań lub zmian organizacyjnych.
5.  Powyższe projekty planów powinny zawierać nazwę zadania, okres realizacji, opisy
     zadania inwestycyjnego, opisy zadania operacyjnego, przewidywany koszt realizacji          zadania wraz z kalkulacją.
6.    W terminie do 20 października, Wójt określa zadania Gminy realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zadania przejęte przez Gminę do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, a także zakres pomocy rzeczowej lub finansowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego.
7.    Skarbnik Gminy, w terminie do 30 października, opracowuje prognozę wysokości dochodów Gminy w szczegółowości dział, rozdział, paragraf, z podziałem na dochody i wydatki bieżące i inwestycyjne z poszczególnych źródeł oraz zestawia obligatoryjne wydatki Gminy w roku budżetowym, wynikające z zaciągniętych zobowiązań oraz realizacji obowiązkowych zadań Gminy, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych Gminie ustawami.
8.      Na podstawie przedłożonych projektów planów finansowych złożonych przez kierowników referatów, informacji o dotacjach celowych na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, subwencji z budżetu państwa i udziale w podatku dochodowym, a także projektów dotacji na realizację zadań przyjętych do realizacji w drodze porozumień i innych danych, uwzględniając prognozę dochodów i zestawienie obligatoryjnych wydatków sporządzonych przez Skarbnika Gminy, Wójt ustala projekt budżetu w formie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, informacją o stanie mienia komunalnego oraz prognozą długu i przedkłada Radzie Gminy i Regionalnej Izbie Obrachunkowej najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 2.   Projekt budżetu i materiały informacyjne towarzyszące projektowi budżetu
1.    Projekt budżetu Gminy składa się:
a)    z projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami
b)    z prognozy łącznej kwoty długu Gminy na koniec roku budżetowego i lata       następne, wynikające z planowanych i zaciągniętych zobowiązań,
c)    z informacji o stanie mienia komunalnego, zawierającej dane, o których mowa w art.180 ustawy o finansach publicznych
d)     z załączników

2.    Projekt uchwały budżetowej określa:
1) łączną kwotę planowanych dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego, według źródeł ich pozyskania sklasyfikowanych do działu, rozdziału i paragrafów klasyfikacji budżetowej z  wyodrębnieniem dochodów bieżących  i  majątkowych;
2) łączną kwotę  planowanych wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej  z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych ;
3) kwotę planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo  przeznaczenia nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
4) łączną kwotę planowanych przychodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
5) łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu  jednostki samorządu terytorialnego;
6) limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów  i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych ;
7) kwotę wydatków przypadających do spłaty  w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego;

3.    Projekt uchwały budżetowej zawiera także:
1)    wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na  finansowanie poszczególnych programów;
2)    wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) a także środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, nie podlegające zwrotowi inne niż wymienione;
3)    plany przychodów i wydatków  Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
4)    upoważnienia dla Wójta do zaciągania zobowiązań:
a) na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz na finansowanie programów i projektów realizowanych ze środków z budżetu Unii Europejskiej oraz środków nie podlegających zwrotowi;
b) z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym.
6)    określa plan przychodów i wydatków oraz zakres i kwoty dotacji podmiotowych udzielanych instytucji kultury
7)    dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami;
8)     zakres i kwoty dotacji przedmiotowych udzielanych zakładowi budżetowemu
9)    dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów 1 porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego w przypadku realizacji zadań przez Gminę;

4.    Organ Stanowiący może upoważnić Wójta do:
•    zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego planowanego deficytu budżetu
•    zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu
•    dokonywania zmian w budżecie polegających na przeniesieniach w planie wydatków między paragrafami i rozdziałami w ramach działu
•    przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki
•    lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach

5.    W projekcie uchwały budżetowej ustala się rezerwę ogólną w wysokości od 0,1% do 1%,                        rezerwy celowe do wysokości  5% na:
-wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowania budżetu
- na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego.
6.    W projekcie uchwały budżetowej określa się dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz zwalczania narkomanii, w wysokości nie mniejszej niż dochody.
7.    Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Gminy, Wójt może dokonywać zmian w projekcie budżetu powiadamiając o zmianach Radę Gminy.
§ 3. Uchwalanie budżetu
1.    Przewodniczący Rady Gminy niezwłocznie przesyła radnym przedłożony przez Wójta projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, informacją o stanie mienia komunalnego oraz prognozą długu.
2.    Komisje Rady zapoznają się z projektem budżetu i w terminie 10 dni od daty otrzymania materiałów wymienionych w ust. 1 odbywają posiedzenia, na których formułują opinie o projekcie uchwały budżetowej
3.    Komisje Rady proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu, zobowiązana jest wskazać źródła jego finansowania.

4.    W przypadku, gdy z ustaleń prac nad budżetem wynika konieczność dokonania w projekcie uchwały budżetowej Gminy zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu, dla ich wprowadzenia niezbędna jest zgoda Wójta.
5.    Przewodniczący Rady Gminy w terminie ustawowym zwołuje sesję budżetową. Porządek obrad sesji budżetowej powinien zawierać:

1)    odczytanie projektu uchwały budżetowej,
2)    odczytanie opinii poszczególnych komisji Rady Gminy,
3)    odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,
4)    dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
5)    głosowanie nad uchwałą budżetową.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 5. Traci moc uchwała Nr XXV/125/05 Rady Gminy z dnia 29 grudnia 2005 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu na 2006 r. i lata następne.
§ 6. Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
§ 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


-------------------------------------------------
Uzasadnienie

Zmian dokonano w dochodach budżetowych i tak:
•    W dziale 750 Administracja publiczna, w rozdziale Urzędy Wojewódzkie, na paragrafie  Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami   zmniejszono plan dochodów o kwotę 4.400 zł zgodnie z decyzją Wojewody Kujawsko Pomorskiego.

•    W dziale 852 Pomoc społeczna, w rozdziale Świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego, na paragrafie Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami zwiększono plan dochodów o kwotę 60.775 zł zgodnie z decyzją Wojewody Kujawsko – Pomorskiego. 
W rozdziale Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia  z pomocy społecznej, niektóre świadczenia rodzinne oraz za osoby uczestniczące w  zajęciach w centrum integracji społecznej na paragrafie Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami zwiększono plan dochodów o kwotę 2.070 zł a zmniejszono plan dochodów na paragrafie Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin o kwotę 1.335 zł zgodnie z decyzją Wojewody Kujawsko – Pomorskiego.

Plan dochodów po zmianach wynosi 16.437.004 zł

Zmian dokonano również w wydatkach budżetowych i tak:
•    W dziale 600 Transport i łączność, w rozdziale Drogi publiczne gminne na paragrafie zakup usług remontowych zwiększono plan wydatków o kwotę 100.000 zł na remonty dróg oraz na paragrafie Zakup materiałów i wyposażenia o kwotę 50.000 zł na zabezpieczenie wydatków związanych z nadchodzącą zimą a zmniejszono plan wydatków na paragrafie Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych o kwotę 150.000 zł. Inwestycje zostały zakończone i rozliczone zgodnie z podpisanymi umowami.

•    W dziale 750 Administracja publiczna, w rozdziale Urzędy wojewódzkie, na paragrafie Dodatkowe wynagrodzenie roczne zmniejszono plan wydatków o kwotę 1.400 zł oraz na paragrafie wynagrodzenia osobowe pracowników o kwotę 3.000 zł zgodnie z pismem Wojewody Kujawsko – Pomorskiego oraz zwiększono o tę kwotę zgodnie z zapotrzebowaniem na wynagrodzenie z własnych środków.
W rozdziale Pozostała działalność, na paragrafie Odpis na ZFŚS zwiększono plan   wydatków o 1.000 zł zgodnie z przeliczeniem zatrudnienie pracowników interwencyjnych. W rozdziale tym zwiększono również plan wydatków po 50.000 zł na paragrafach Zakup materiałów i wyposażenia oraz Zakup usług pozostałych oraz na paragrafie Wynagrodzenia osobowe pracowników o kwotę 28.740 zł. na zaspokojenie bieżących potrzeb w tym dziale.

•    W dziale 801 Oświata i wychowanie, w rozdziale Przedszkola, na paragrafie Wydatki na zakupy inwestycyjne zwiększono plan wydatków  o 2.500 zł na zakup komputera wraz z oprogramowaniem niezbędnym do prowadzenia  gospodarki magazynowej i żywieniowej w przedszkolu.

•    W dziale 852 Pomoc społeczna, w rozdziale Świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego, na paragrafie Świadczenia społeczne zwiększono plan wydatków o 60.775 zł zgodnie z pismem Wojewody Kujawsko – Pomorskiego, na paragrafie Zakup usług pozostałych zwiększono plan wydatków o kwotę 10.000 zł w celu pokrycia bieżących wydatków nieujętych w planie finansowym w tym dziale.
W rozdziale Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia  z pomocy społecznej, niektóre świadczenia rodzinne oraz za osoby uczestniczące w  zajęciach w centrum integracji społecznej, na paragrafie Składki na ubezpieczenia zdrowotne zwiększono plan wydatków o kwotę 735 zł zgodnie z pismem Wojewody.
W rozdziale Pozostała działalność, na paragrafie Świadczenia Społeczne zwiększono plan wydatków o kwotę 21.260 zł z przeznaczeniem na wypłatę wynagrodzeń pracowników zatrudnionych  w ramach Prac Społecznie Użytecznych.

•    W dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, w rozdziale Gospodarka odpadami, na paragrafie Wydatki na zakupy inwestycyjne zwiększono plan wydatków o kwotę 5.978 zł z przeznaczeniem  na zakup programu dotyczącego ochrony środowiska i planu gospodarki odpadami dla Gminy Skrwilno.

•    W dziale 926 Kultura fizyczna i sport, w rozdziale Obiekty sportowe, na paragrafie Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych zmniejszono plan wydatków o kwotę 172.478 zł na zadaniu inwestycyjnym „Moje boisko – Orlik 2012”. Środki pieniężne na tę inwestycję  są w pełni zabezpieczone a inwestycja zostanie rozliczona zgodnie z podpisaną umową.

Plan wydatków po zmianach wynosi 20.158.502 zł


Opublikował: Piotr Paradowski (2 listopada 2009, 18:40:33)

Ostatnia zmiana: Piotr Paradowski (2 listopada 2009, 18:41:47)
Zmieniono: 2009-11-02

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1769

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij