Strona główna > Uchwały > 2009 |
|
|
Uchwała nr XXV/136/09
RADY GMINY SKRWILNO
z dnia 26 października 2009
w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Skrwilno oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art.53 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 pozl271 Nr 214 poz. 1806 z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568 z 2004r.,102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Nr 214 poz. 1806,z2005rNrl72 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457 z 2006r Nr 17 poz. 128,, Nr 181 poz. 1337; z 2007r Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974, NR 173 poz. 1218, z 2008 r Nr 180 poz. 111, Nr 223 poz. 1458 oraz z 2009r Nr 52 poz.420) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1. Opracowanie projektu budżetu Gminy Skrwilno, nazwanej dalej: „Gminą"
1. Projekt budżetu opracowuje, przy pomocy pracowników Urzędu Gminy, kierowników
gminnych jednostek organizacyjnych, dyrektorów szkół i przedszkola, Wójt Gminy, zwany w dalszej części uchwały:
„Wójtem".
W tym celu Wójt zobowiązuje:
- kierowników referatów, dyrektorów placówek oświatowych i pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy do przedłożenia materiałów planistycznych dotyczących sfinansowania ze środków budżetu Gminy wykonywanych zadań
- kierowników jednostek organizacyjnych Gminy do sporządzenia i przedłożenia projektu planów budżetowych w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf,
dotyczących sfinansowania ze środków budżetu Gminy zadań wykonywanych przez
te jednostki.
2. Jednostki organizacyjne Gminy, projekty budżetu na nadchodzący rok składają Wójtowi w terminie do 15 października.
3. Kierownicy referatów oraz pracownicy na samodzielnych stanowiskach urzędu Gminy składają w terminie do 15 października projekty finansowe dochodów i wydatków budżetu Gminy,
4. Zbiorcze projekty planów finansowych zawierają plan finansowy Urzędu Gminy, plany finansowe jednostek organizacyjnych Gminy, wnioski radnych i społecznych komitetów, a także inne planowane dochody i wydatki wynikające z nowych zadań lub zmian organizacyjnych.
5. Powyższe projekty planów powinny zawierać nazwę zadania, okres realizacji, opisy
zadania inwestycyjnego, opisy zadania operacyjnego, przewidywany koszt realizacji zadania wraz z kalkulacją.
6. W terminie do 20 października, Wójt określa zadania Gminy realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zadania przejęte przez Gminę do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, a także zakres pomocy rzeczowej lub finansowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego.
7. Skarbnik Gminy, w terminie do 30 października, opracowuje prognozę wysokości dochodów Gminy w szczegółowości dział, rozdział, paragraf, z podziałem na dochody i wydatki bieżące i inwestycyjne z poszczególnych źródeł oraz zestawia obligatoryjne wydatki Gminy w roku budżetowym, wynikające z zaciągniętych zobowiązań oraz realizacji obowiązkowych zadań Gminy, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych Gminie ustawami.
8. Na podstawie przedłożonych projektów planów finansowych złożonych przez kierowników referatów, informacji o dotacjach celowych na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, subwencji z budżetu państwa i udziale w podatku dochodowym, a także projektów dotacji na realizację zadań przyjętych do realizacji w drodze porozumień i innych danych, uwzględniając prognozę dochodów i zestawienie obligatoryjnych wydatków sporządzonych przez Skarbnika Gminy, Wójt ustala projekt budżetu w formie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, informacją o stanie mienia komunalnego oraz prognozą długu i przedkłada Radzie Gminy i Regionalnej Izbie Obrachunkowej najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 2. Projekt budżetu i materiały informacyjne towarzyszące projektowi budżetu
1. Projekt budżetu Gminy składa się:
a) z projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami
b) z prognozy łącznej kwoty długu Gminy na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikające z planowanych i zaciągniętych zobowiązań,
c) z informacji o stanie mienia komunalnego, zawierającej dane, o których mowa w art.180 ustawy o finansach publicznych
d) z załączników
2. Projekt uchwały budżetowej określa:
1) łączną kwotę planowanych dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego, według źródeł ich pozyskania sklasyfikowanych do działu, rozdziału i paragrafów klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych;
2) łączną kwotę planowanych wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych ;
3) kwotę planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
4) łączną kwotę planowanych przychodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
5) łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
6) limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych ;
7) kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego;
3. Projekt uchwały budżetowej zawiera także:
1) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów;
2) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) a także środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, nie podlegające zwrotowi inne niż wymienione;
3) plany przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
4) upoważnienia dla Wójta do zaciągania zobowiązań:
a) na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz na finansowanie programów i projektów realizowanych ze środków z budżetu Unii Europejskiej oraz środków nie podlegających zwrotowi;
b) z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym.
6) określa plan przychodów i wydatków oraz zakres i kwoty dotacji podmiotowych udzielanych instytucji kultury
7) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami;
8) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych udzielanych zakładowi budżetowemu
9) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów 1 porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego w przypadku realizacji zadań przez Gminę;
4. Organ Stanowiący może upoważnić Wójta do:
• zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego planowanego deficytu budżetu
• zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu
• dokonywania zmian w budżecie polegających na przeniesieniach w planie wydatków między paragrafami i rozdziałami w ramach działu
• przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki
• lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach
5. W projekcie uchwały budżetowej ustala się rezerwę ogólną w wysokości od 0,1% do 1%, rezerwy celowe do wysokości 5% na:
-wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowania budżetu
- na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego.
6. W projekcie uchwały budżetowej określa się dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz zwalczania narkomanii, w wysokości nie mniejszej niż dochody.
7. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Gminy, Wójt może dokonywać zmian w projekcie budżetu powiadamiając o zmianach Radę Gminy.
§ 3. Uchwalanie budżetu
1. Przewodniczący Rady Gminy niezwłocznie przesyła radnym przedłożony przez Wójta projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, informacją o stanie mienia komunalnego oraz prognozą długu.
2. Komisje Rady zapoznają się z projektem budżetu i w terminie 10 dni od daty otrzymania materiałów wymienionych w ust. 1 odbywają posiedzenia, na których formułują opinie o projekcie uchwały budżetowej
3. Komisje Rady proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu, zobowiązana jest wskazać źródła jego finansowania.
4. W przypadku, gdy z ustaleń prac nad budżetem wynika konieczność dokonania w projekcie uchwały budżetowej Gminy zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu, dla ich wprowadzenia niezbędna jest zgoda Wójta.
5. Przewodniczący Rady Gminy w terminie ustawowym zwołuje sesję budżetową. Porządek obrad sesji budżetowej powinien zawierać:
1) odczytanie projektu uchwały budżetowej,
2) odczytanie opinii poszczególnych komisji Rady Gminy,
3) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,
4) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
5) głosowanie nad uchwałą budżetową.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 5. Traci moc uchwała Nr XXV/125/05 Rady Gminy z dnia 29 grudnia 2005 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu na 2006 r. i lata następne.
§ 6. Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
§ 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
-------------------------------------------------
Uzasadnienie
Zmian dokonano w dochodach budżetowych i tak:
• W dziale 750 Administracja publiczna, w rozdziale Urzędy Wojewódzkie, na paragrafie Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami zmniejszono plan dochodów o kwotę 4.400 zł zgodnie z decyzją Wojewody Kujawsko Pomorskiego.
• W dziale 852 Pomoc społeczna, w rozdziale Świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego, na paragrafie Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami zwiększono plan dochodów o kwotę 60.775 zł zgodnie z decyzją Wojewody Kujawsko – Pomorskiego.
W rozdziale Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej, niektóre świadczenia rodzinne oraz za osoby uczestniczące w zajęciach w centrum integracji społecznej na paragrafie Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami zwiększono plan dochodów o kwotę 2.070 zł a zmniejszono plan dochodów na paragrafie Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin o kwotę 1.335 zł zgodnie z decyzją Wojewody Kujawsko – Pomorskiego.
Plan dochodów po zmianach wynosi 16.437.004 zł
Zmian dokonano również w wydatkach budżetowych i tak:
• W dziale 600 Transport i łączność, w rozdziale Drogi publiczne gminne na paragrafie zakup usług remontowych zwiększono plan wydatków o kwotę 100.000 zł na remonty dróg oraz na paragrafie Zakup materiałów i wyposażenia o kwotę 50.000 zł na zabezpieczenie wydatków związanych z nadchodzącą zimą a zmniejszono plan wydatków na paragrafie Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych o kwotę 150.000 zł. Inwestycje zostały zakończone i rozliczone zgodnie z podpisanymi umowami.
• W dziale 750 Administracja publiczna, w rozdziale Urzędy wojewódzkie, na paragrafie Dodatkowe wynagrodzenie roczne zmniejszono plan wydatków o kwotę 1.400 zł oraz na paragrafie wynagrodzenia osobowe pracowników o kwotę 3.000 zł zgodnie z pismem Wojewody Kujawsko – Pomorskiego oraz zwiększono o tę kwotę zgodnie z zapotrzebowaniem na wynagrodzenie z własnych środków.
W rozdziale Pozostała działalność, na paragrafie Odpis na ZFŚS zwiększono plan wydatków o 1.000 zł zgodnie z przeliczeniem zatrudnienie pracowników interwencyjnych. W rozdziale tym zwiększono również plan wydatków po 50.000 zł na paragrafach Zakup materiałów i wyposażenia oraz Zakup usług pozostałych oraz na paragrafie Wynagrodzenia osobowe pracowników o kwotę 28.740 zł. na zaspokojenie bieżących potrzeb w tym dziale.
• W dziale 801 Oświata i wychowanie, w rozdziale Przedszkola, na paragrafie Wydatki na zakupy inwestycyjne zwiększono plan wydatków o 2.500 zł na zakup komputera wraz z oprogramowaniem niezbędnym do prowadzenia gospodarki magazynowej i żywieniowej w przedszkolu.
• W dziale 852 Pomoc społeczna, w rozdziale Świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego, na paragrafie Świadczenia społeczne zwiększono plan wydatków o 60.775 zł zgodnie z pismem Wojewody Kujawsko – Pomorskiego, na paragrafie Zakup usług pozostałych zwiększono plan wydatków o kwotę 10.000 zł w celu pokrycia bieżących wydatków nieujętych w planie finansowym w tym dziale.
W rozdziale Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej, niektóre świadczenia rodzinne oraz za osoby uczestniczące w zajęciach w centrum integracji społecznej, na paragrafie Składki na ubezpieczenia zdrowotne zwiększono plan wydatków o kwotę 735 zł zgodnie z pismem Wojewody.
W rozdziale Pozostała działalność, na paragrafie Świadczenia Społeczne zwiększono plan wydatków o kwotę 21.260 zł z przeznaczeniem na wypłatę wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w ramach Prac Społecznie Użytecznych.
• W dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, w rozdziale Gospodarka odpadami, na paragrafie Wydatki na zakupy inwestycyjne zwiększono plan wydatków o kwotę 5.978 zł z przeznaczeniem na zakup programu dotyczącego ochrony środowiska i planu gospodarki odpadami dla Gminy Skrwilno.
• W dziale 926 Kultura fizyczna i sport, w rozdziale Obiekty sportowe, na paragrafie Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych zmniejszono plan wydatków o kwotę 172.478 zł na zadaniu inwestycyjnym „Moje boisko – Orlik 2012”. Środki pieniężne na tę inwestycję są w pełni zabezpieczone a inwestycja zostanie rozliczona zgodnie z podpisaną umową.
Plan wydatków po zmianach wynosi 20.158.502 zł
Opublikował: Piotr Paradowski (2 listopada 2009, 18:40:33)
Ostatnia zmiana: Piotr Paradowski (2 listopada 2009, 18:41:47)
Zmieniono: 2009-11-02
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1769