Zwolnienie w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów rolnych
Ulga inwestycyjna w podatku rolnym
Zwolnienie w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów rolnych
1. Opis sprawy: Sprawa dotyczy udzielenia zwolnienia i ulgi w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów przez: właścicieli gospodarstw rolnych, posiadaczy samoistnych, użytkowników wieczystych, posiadaczy gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa
lub jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umowy albo bez tytułu prawnego.
2. Wymagane dokumenty: Wniosek podatnika o udzielenie zwolnienia i ulgi w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów.
Wniosek winien zawierać następujące informacje:
- nr aktu notarialnego datę zakupu gruntów,
- od kogo został nabyty, czy nabywca nie jest osobą spokrewnioną w linii prostej z osobą zbywającą,
- powierzchnię nabytych gruntów,
- łączna powierzchnia gospodarstwa rolnego po zakupie,
- czy przed nabyciem gruntów nie były w użytkowaniu nabywcy,
- akt notarialny dotyczący nabycia gruntów (ksero).
3. Miejsce składania pism i osoba odpowiedzialna: Urząd Gminy Skrwilno – pokój nr 9,
inspektor ds. wymiaru podatków i opłat lokalnych
4. Termin i sposób załatwienia: Wydanie decyzji w sprawie udzielenia zwolnienia i ulgi
w podatku rolnym nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
5. Opłaty: Nie podlega opłacie skarbowej.
6. Podstawa prawna: art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) oraz art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.)
7. Tryb odwoławczy: Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku, za pośrednictwem Wójta Gminy Skrwilno, w terminie
14 dni od daty otrzymania decyzji.
8. Inne informacje: Zwalnia się od podatku rolnego grunty nabyte w celu utworzenia nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenia już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:
- będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,
- będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
- wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie.
po miesiącu, w którym zaistniały wyżej wymienione zdarzenia.
Przedmiotowe zwolnienie podatkowe stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek.
Jeżeli podatnik nabywa lub obejmuje grunty o powierzchni mniejszej niż 100 ha, zwolnienie dotyczy gruntów kolejno nabywanych lub obejmowanych w trwałe zagospodarowanie
do powierzchni łącznie nieprzekraczającej 100 ha.
W razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych nie stosuje się zwolnienia, jeżeli nabywca jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.
Zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa
w drodze umowy sprzedaży nie stosuje się, jeżeli przedmiotem nabycia są grunty objęte uprzednio przez nabywcę w trwałe zagospodarowanie.
Za trwałe zagospodarowanie uważa się objęcie gruntów w dzierżawę lub użytkowanie wieczyste na okres nie krótszy niż 10 lat.
Zwalnia się od podatku rolnego grunty gospodarstw rolnych powstałe z zagospodarowania nieużytków – na okres 5 lat, licząc od roku następnego po zakończeniu zagospodarowania.
Po upływie okresów przedmiotowych zwolnień stosuje się ulgę w podatku rolnym polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75% i w drugim roku o 50%.
Wymienione zwolnienia i ulgi w podatku rolnym stanowią pomoc publiczną i powinny być realizowane do wysokości pułapu określonego w art. 4 Rozporządzenia Komisji (WE)
nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu
w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych.
9. Formularze do pobrania:
-
Zał. 1 – Wniosek (26kB)
-
Zał. 2 – Oświadczenie nabywcy gruntów (112kB)
-
Zał. 3. – oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w
roku, w którym podmiot ubiega się o pomoc de minimis oraz w ciągu dwóch
poprzedzających go lat (36kB)
-
Zał. 4 - oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis w roku, w
którym podmiot ubiega się o pomoc de minimis oraz w ciągu dwóch
poprzedzających go lat (22kB)
- Zał. 5 - formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (48kB)
Wytworzył: Edyta Tuchalska (20 listopada 2012)
Opublikował: Piotr Paradowski (22 listopada 2012, 09:50:36)
Ostatnia zmiana: Piotr Paradowski (4 grudnia 2014, 09:59:04)
Zmieniono: Poprawiono załącznik nr 2
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 15206